Vilken cykelsits är den bästa cykelsitsen? Vi har bestämt oss för att ta reda på det!
När du ska ut på en cykeltur till affären eller lekparken så kan det vara skönt att bara sätta fast ditt barn i en cykelsits bakom dig. Vi har haft en billigare variant till våra äldre barn och när det var dags att köpa en till lillebror på ett år. Då vi ville vi veta vilken som är bäst detta år, och många tester var flera år gamla, så bestämde vi oss för att ta reda på allt man behöver veta om cykelsitsar eller cykelbarnstolar som det också kallas.
De flesta cykelsitsarna fungerar lika idag, och nästan alla kan monteras oavsett du har pakethållare eller ej. Det finns massor av regler och säkerhetsstandarder och vi har sett att nästan alla lever upp till dessa. Men vad kan vi då jämföra? Flera olika saker har vi tittat på, bland annat hur den är designad, hur vi upplevde kvaliteten och hur mycket den kostar. Allt tillsammans ger oss ett totalbetyg på varje produkt som gav oss en chans att bestämma vilken vi skulle köpa. Kanske hjälper testet även dig?
Bästa cykelsitsen blev:
Bästa budgetköp blev HAMAX KISS, årets smartaste köp blev HAMAX ZENITH och årets totala vinnare i testet bästa cykelsitsen blev THULE RIDEALONG!
Du finner vårat test nedan och under den så har vi försökt svara på de frågor du kanske har när du funderar på att börja cykla med ditt barn bakom dig i en cykelsits.
Våra tre vinnare i olika klasser
Övriga cykelsitsar vi har testat
Hur genomförde vi testet?
När det gäller detta test av cykelsitsar har vi noggrant sonderat marknaden och analyserat och granskat detaljer för att kunna bidra med så mycket relevant information som möjligt.
Vi har även ställt initierade frågor till experter och konsumenter, samt finkammat nätet på produktrecensioner för att få ta del av många olika åsikter och kunna erbjuda våra läsare en bredd på perspektiv som är mycket värdefull när det kommer till att jämföra produkter och kunna ta ett beslut på goda grunder. Ett beslut som ligger i linje med den produkt som faktiskt passar dig och dina förutsättningar allra bäst.
Målet är vidare att kunna uppvisa rekommenderade produkter, men du som konsument ska också förses med information som gör att du kritiskt kan granska dessa produkter. I form av viktiga frågor att tänka på när man köper cykelsits och vår köpguide.
Att cykla tillsammans med sitt barn i trafik är även något som vissa initialt kan känna ett obehag kring. Att vara ordentligt påläst kring vilka cykelsitsar som är säkra och passar utifrån din cykels egenskaper kan såklart hjälpa till att dämpa den oron.
Alla cykelsitsar som vi rekommenderar har givetvis höga krav på både säkerhet, komfort och monteringstekniken är väl genomtänkt.
Om vi kan underlätta och förbättra dina chanser att köpa en cykelsits som du har glädje av för lång tid framöver har vi gjort vårt jobb.
När det kommer till inköp av cykelsits finns det ganska mycket att tänka på vilket kommer framgå i vår köpguide nedan. Att ta del av hela köpguiden kommer dock att drastiskt förbättra dina möjligheter att göra ett väl avvägt och genomarbetat beslut som ligger i linje med dina individuella förutsättningar, både vad gäller ekonomi och andra viktiga parametrar.
Köpguide: Vad bör man tänka på när man ska köpa en cykelsits?
Cykelsits – Olika varianter
När man tittar på vilka olika varianter och modeller som finns att tillgå på marknaden kan man ganska snabbt konstatera att det går att göra en uppdelning mellan tre distinkta kategorier av cykelsitsar. Vilken cykelsits som är bäst anpassad för just dig och dina förutsättningar hoppas vi du får goda möjligheter att bedöma efter genomgången.
Vi kommer nu gå igenom dessa tre varianter vars huvudsakliga skillnad består i var och hur på cykeln de monteras.
Vi har två konstruktioner som bygger på att cykelsitsen monteras baktill och en som monteras framtill på cykeln. Konstruktionen som monteras framtill är dock inte särskilt vanlig.
Vi börjar med att gå igenom den vanligaste varianten där cykelsitsen monteras baktill på cykelns pakethållare.
Cykelsits – Monteras baktill på pakethållare
Cykelsitsar som monteras baktill på pakethållaren är en vanlig variant och även den variant som gäller för dig som använder elcykel. Cykelsitsar som monteras baktill på pakethållaren har ofta fördelen att dem är relativt enkla att montera.
Om din cykel redan är utrustad med pakethållare så är det av stort intresse att undersöka pakethållarens maximala belastning. En bra tumregel är att pakethållaren bör vara anpassad eller konstruerad för att klara åtminstone 25 kilo.
Det är även av vikt att noggrant kolla upp att stolen inte fästs för långt bak på pakethållaren. Detta kan nämligen skapa problem då förhållandet till bakhjulets axel kan bli svår eller omöjlig att anpassa.
Råkar det vara så att du i nuläget äger och brukar en cykel utan pakethållare kan vi informera dig om att det ofta är möjligt att köpa och montera pakethållare på sin cykel. Detta gäller dock inte alla cyklar, så en bra start om du är intresserad av den här varianten är att du kollar upp om din nuvarande cykel är kompatibel med montering av pakethållare.
Så, hur kollar du då upp detta? Jo, en komponent är helt central för att bedöma om montering av pakethållare är möjlig för din cykel.
Om cykeln har färdigborrade hål – Det vill säga är preparerad för montering av pakethållare.
Om det finns färdigborrade håll är cykeln utformad för att vid behov gå att montera pakethållare på. Om tillverkaren däremot inte gjort färdigborrade hål, är risken stor att det inte går att borra dit i efterhand. Detta eftersom cykeln i övrigt inte är anpassad eller genomtänkt i förhållande till pakethållare.
När du undersökt om din cykel ur detta hänseende är anpassad för pakethållare och därmed cykelsits måste du undersöka cykelns bromsar.
Här är det nämligen så att om cykeln har rejäla skivbromsar kan det vara ett problem i förhållande till monteringen av cykelsitsen. Läget är dock långt ifrån hopplöst. Alla större tillverkare har modeller som är anpassade för att gå att montera på cyklar med skivbroms, men du får vara förberedd på att utbudet smalnar av en aning.
För dig som nu upptäckt att din cykel saknar färdigborrade hål och därmed inte är anpassad för pakethållare finns det lösningar att tillgå.
När du nu fått lite kött på benen angående montering på pakethållare ska vi ska titta närmare på hur cykelsitsar kan monteras på cyklar som saknar pakethållare.
Cykelsits – Monteras baktill på ram
I motsättning till varianten där cykelsitsen monteras på pakethållaren erbjuder denna variant montering direkt på cykelns ram. Detta är också den vanligaste lösningen på marknaden i dagsläget. En stor fördel med denna konstruktion är att fästningen direkt på cykelramen med hjälp av bygel kommer med bra komfort för passageraren.
När stolen monteras direkt på ramen finns det nämligen ingen pakethållare som passageraren dunsar ned på vid ojämnt underlag. Cykelsitsen sitter stabilt, men hänger ändå i viss mån fritt. Detta innebär i sin tur att cykelsitsen inte blir stum, utan blir fjädrande vilket är mycket bra ur ett komfortperspektiv.
Montering på ram borgar alltså för en mer bekväm och behaglig upplevelse för den som sitter i cykelsitsen.
Men på samma sätt som inte alla cyklar är anpassade för montering av pakethållare så är inte alla cyklar anpassade för att kunna fästa en cykelsits direkt på ramen. Vi ska titta närmare på vad du måste undersöka på din egen cykel för att kunna bedöma om den är anpassningsbar eller kompatibel med cykelsits.
Det är vanligtvis tre punkter som är av stor vikt, så vi går igenom dem i tur och ordning.
Hur ser det ut med sadelns position – Är den belägen nära ramen?
Om du är relativt kort och därmed har din sadel i en position som är väldigt nära ramen kan det innebära problem när det gäller att fästa cykelsitsen på ramen. En bra tumregel här är att räkna med och ta höjd för att du behöver en marginal på åtminstone 3-5 cm.
Annars är risken stor att monteringsbygeln inte går att montera på ett korrekt och ändamålsenligt sätt.
Det är alltså bra att ha med sig när du funderar över vilken cykelsits som passar just dig. De flesta tillverkare har modeller som är anpassade för att lösa just nämna problem, så du behöver inte oroa dig för att inte kunna ha någon cykelsits över huvud taget.
Sammanfattningsvis är detta ett problem som är bra att ha i åtanke när du köper din cykelsits, så att du inte sitter med en sits som inte är kompatibel med din sadelinställning. Vi går vidare och kikar på ett annat problem som inte är helt ovanligt och kan komma att sätta käppar i hjulet för din montering av cykelsitsen.
Hur ser det ut med kablar – Löper det några efter sadelns rör?
För att du ska ha möjligheten att använda dig av sitsar som monteras direkt på ramen är detta en avgörande faktor och en detalj som är lätt att missa. Sadelröret som löper nedåt under sadeln och är en del av ramen är vanligtvis den centrala fästpunkten för din cykelsits.
Om det löper kablar och vajrar efter sadelröret är det ofta så att monteringen försvåras drastiskt eller till och med inte är möjlig.
Om tillverkaren har valt att dra kablar eller vajrar efter detta rör är det troligtvis så att du måste se om du kan ordna en cykelsits som går att fästa i pakethållaren istället. Ibland löper kablar och vajrar bara en liten bit upp på sadelröret, då kan det vara så att monteringen går att utföra ändå. Det är då avhängigt av exakt var cykelsitsen behöver fästas för att fungera optimalt.
Vi går vidare och tittar på det tredje problemet som oftast inte är något problem när det kommer till stadscyklar. Nämligen ramens konstruktion.
Ramens konstruktion
Givetvis är det så att ramens konstruktion kan vara optimerad med helt andra ändamål än cykelsitsar i åtanke. När det kommer till traditionella stadscyklar är det dock oftast inget problem.
Det är dock värt att påpeka och det kan vara värt att kolla upp att ramen inte är konstruerad på så sätt att ingen cykelsits kan monteras över huvud taget. När det gäller mer sportiga och lätta cyklar kan det också vara så att ramen är tillverkad i kolfiber eller något annat material som främst har som syfte att vara lätt. Dessa typer av material är såklart inte lämpade för att montera cykelsitsar på.
Nu har du fått kläm på tre viktiga saker att ha i åtanke om du bestämt dig för att en cykelsits som monteras på ramen är det som passar allra bäst för dina ändamål eller din cykel.
Vi ska nu titta lite närmare på en variant som inte är särskilt vanlig i Sverige, nämligen en montering av cykelsitsen framtill.
Cykelsits – Monteras framtill på ram
Som sagt inte en särskilt vanlig syn på de svenska cykelvägarna, men kan ha den fördelen att barnet känner sig mer bekväm och trygg med att se förarens ansikte än att befinna sig bakom ryggen. Om du skulle vara nyfiken på att prova den här varianten finns det också här några viktiga frågor att vara nyfiken på och göra en noggrann analys av. Vi ska gå igenom dem en och en för att göra det så pedagogiskt som möjligt.
Styrlagret – Vilken lösning har din cykel?
Styrlagret är den del av cykeln som som fäster din gaffels rör tillsammans med styrstammen som ditt styre är förankrat i. Det som är intressant i förhållande till cykelsitsen är om ditt styrlager är av gängad modell eller inte.
Det kanske låter lite tekniskt komplicerat, men det är egentligen bara att granska området där styrstammen kopplar ihop med styrröret. När du tittar på den punkten kommer du snabbt se om det finns en ganska stor låsmutter eller inte. Finns det en stor låsmutter innebär det att det är gängat medan två mindre bultar innebär att det är ogängat.
Detta är intressant eftersom cyklar med gängade styrlager vanligtvis inte behöver någon extra adapter för att fästa cykelsits framtill, medan ogängade ofta kan behöva det.
Vi går vidare till punkt två.
Styrröret – Finns det tillräckligt med utrymme?
Med tanke på att de flesta frontmonterade cykelsitsar ska fästas på styrröret är det helt avgörande att det där finns tillräckligt med utrymme för montering.
Vilket mellanrum som är nödvändigt varierar mellan tillverkare, men som enkel tumregel kan du ha med dig att minst 20 mm är brukligt.
Vi går vidare till den tredje punkten som avser avståndet mellan styre och sadelrör.
Styre och sadelrör – Hur ser avståndet ut?
En sista viktig parameter när det kommer till frontmonterade cykelsitsar avser avståndet mellan styret och sadelröret.
Här gäller det att vara noggrann med sina mått för att inte plötsligt hamna i en situation där cykelsitsen blir i vägen när du ska trampa iväg.
Vanligt är att en framåtmonterad barnstol tar ungefär 25-30 cm i anspråk. Gällande utrymmet mellan sadeln och styret. När det gäller överröret så gäller det att avståndet mellan styret och sadelröret inte är mindre än 50 cm. Då kan det bli trångt och knepigt att cykla med sitsen då du helt enkelt inte får plats.
Så, nu har du tre punkter att noggrant analysera och använda som fundament för ditt beslut om det skulle vara så att du anser att en frontmonterad är den modell som passar bäst utifrån dina önskemål på en cykelsits.
Nu har vi kikat på de tre varianterna av cykelsitsar som finns på marknaden, men det finns mycket annat att ta i beaktning när det kommer till att ta det perfekta köpbeslutet.
Vi kommer närmast gå vidare och granska ett antal komponenter som är av yttersta vikt för att du ska kunna göra det perfekta köpet utifrån dina förutsättningar.
Saker att titta extra noga på vid köptankar
Fjädring – Hur har tillverkaren tänkt?
Att cykelsitsen kommer med inbyggd fjädring är inget som ska betraktas som en total självklarhet. Särskilt om du tittar på äldre och begagnade modeller finns risken att detta är en helt förbisedd detalj.
Det kan vara bra att veta i en tid där många sett storheten i att konsumera mindre och gärna handlar begagnat och gillar retro-stilen.
Utvecklingen går framåt och även cykelsitsar är med på det tåget.
Att köpa en cykelsits med fjädring har den stora fördelen att komforten ökar så radikalt. Att behöva få en stum stöt genom kroppen vid varje trottoarkant eller skifte av underlag kommer många gånger föra med sig ett barn som inte är så sugen på att sitta i cykelsitsen, och det av förklarliga skäl.
Om du tycker att komforten är högt prioriterad bör du ha koll på att cykelsitsar som monteras på ramen oftast har den bästa fjädringsförmågan. En fjädringsförmåga på ungefär 2-8 cm är vanligt och det räcker gott och väl för den som mestadels cyklar i stadsmiljö där små trottoarkanter och brunnslock utgör de vanligaste skiftena i underlaget.
Cykelsitsar som monteras på pakethållaren har vanligtvis också fjädring. Nästan garanterat om du köper en helt ny, eller relativt ny modell. Med denna variant är det dock nästan garanterat så att den inte erbjuder lika mycket fjädring som sin ramfästa motsvarighet. Här är det vanligare att sitsarna har en fjädringsförmåga på ungefär 2-4 cm. Det är givetvis en stor skillnad mot att inte ha någon fjädring alls, men det är nog mer att betrakta som en stötdämpande effekt än en stötborttagande effekt.
Om du är inne på en sits som monteras framtill ska du vara medveten om att fjädring är sällsynt på dessa modeller. Troligtvis för att det är känsligare med sits där fram och en eventuell fjädrande effekt skulle kunna ha negativ effekt på styrförmågan vid underlagsbyte.
Sammanfattningsvis vill vi drista oss till att påstå att när det kommer till fjädringsförmåga är det en ganska tydlig rangordning bland de olika varianterna. Ramvarianten erbjuder bäst fjädring och komfort, medan pakethållarvarianten kniper andraplatsen.
Vi går vidare från komfort till en av de allra viktigaste punkterna. Nämligen utformningen av säkerhetsselen eller bältet.
Säkerhetsselen – Hur är den designad och tänkt att spännas?
När det kommer till att bedöma säkerheten hos en cykelsits finns det flera parametrar som är viktiga att ta i beaktning. En av de parametrarna är såklart säkerhetsselen. När det kommer till säkerhetsselen vill vi också gärna se att den kombinerar säkerhet med komfort.
En sele som är säker men saknar komfort kommer nämligen knappast att komma till nytta då ingen vill befinna sig i selen.
Ur ett strikt säkerhetsperspektiv kan man som konsument känna sig ganska trygg med att selarna lever upp till högt ställda säkerhetskrav och istället inrikta sig på hur smarta och genomtänkta funktioner och finesser är.
När det kommer till selarnas funktion kan man hålla utkik efter spännen som går snabbt att längdjustera mellan användningarna. Att behöva lägga tid på att fippla med selen varje gång är sällan önskvärt och något du gärna undviker. Så, lägg några sekunder extra här för att kunna konstatera om selens spänningsmekanism är rejält genomtänkt eller massproduktion utan någon större eftertanke kring smidighet och funktion. Det sistnämnda är tyvärr ganska vanligt.
Som vi var inne på tidigare ska man vara extra vaksam om man ger sig på att köpa en begagnad cykelsits. Då är sällan selarna genomtänkta och de kan också vara väldigt slitna och ha lätt för att glida. Det vill säga att de tappat en del av sin säkerhetsfunktion.
Håll även utkik efter fodring på selarna. Har tillverkaren tänkt till angående komforten så bör det synas på selen. Annars är risken ganska stor att selen skär in och ger en ganska obekväm upplevelse.
Om selen skulle ha någon typ av vaddering är det också intressant att bedöma huruvida den tål väder bra eller inte. Både sele och eventuell vaddering bör vara tillverkade i material som är slitstarka och kan hantera vatten på ett bra sätt.
Sammantaget skulle vi hävda att säkerheten är genomgående god bland tillverkarna. Det är bland finesserna och funktionerna du ska tänka både en och två gånger. Då förbättrar du dina möjligheter att göra det där riktigt optimala köpet, där du senare slipper svära över någon dålig teknisk lösning som man sällan tänker på när man ska slå till.
Vi kilar vidare till nästa punkt som kommer avhandla lite saker att tänka på när det kommer till möjligheten att luta cykelsitsen.
Sitsen – Hur ser det ut med möjligheten till lutning?
Att ha möjlighet att luta sitsen är kanske inte det första man tänker på när man står i valet och kvalet kring vilken cykelsits som ska inhandlas. Det är dock av intresse att tänka på utifrån att barnet kanske inte alltid håller sig vaken där bak.
Om du har ett barn som ofta har slut på bensin i tanken när det är dags att bege sig hem efter en dag på förskolan kan det vara guld värt med möjligheten att luta sitsen. Att sitta och sova är ju sällan någon skön upplevelse, men med möjligheten att luta sitsen kan sovkomforten öka rejält.
Rent ergonomisk kan det också vara väldigt skonsamt för nacken som annars kan fara lite hit och dit vid skumpiga turer.
Sitsar som monteras i fronten är vanligtvis inte justerbara, men då har du å andra sidan bättre möjligheter att själv hjälpa barnet.
Sammantaget en funktion som vi absolut rekommenderar och som är lyxig ur ett komfort- och ergonomiperspektiv.
När vi ändå är inne på komfortspåret går vi vidare till en annan funktion som är central när det kommer till just det ämnet. Vi pratar om justerbara fotstöd.
Fotstödet – Är det justerbart?
Fotstödet bär med sig två huvudsakliga funktioner. Dels har det fördelen att barnet får någonstans att vila sina fötter, vilket såklart är skönt. Men det är också intressant ur säkerhetsaspekten, då vi inte gärna ser att det lite äldre barnet börjar dingla med benen nära däcket eller åt sidorna.
För att återkoppla till rubriken är det alltså inte bara ett fotstöd i sig vi är ute efter. Att fotstödet är justerbart är en teknisk detalj som kan spara mycket bekymmer och göra att cykelsitsen kan användas under en lång tidsperiod. Om fotstödet är justerbart kan du nämligen höja och sänka stödet i takt med att barnet växer, vilket såklart är ett stort plus ur barnets komfortperspektiv.
Om du vet med dig att ditt barn gärna rör fötter och ben i hög utsträckning kan det vara intressant att titta efter om cykelsitsen erbjuder justerbara låsremmar för fötterna. Detta erbjuder också lite extra säkerhet då barnet sitter extra stabilt.
Alltså, en teknisk detalj som kan göra ganska stor skillnad och som vi rekommenderar att du tittar efter och överväger när du fattar ditt köpbeslut. En funktion som kan öka både komfort och livslängd på cykelsitsen.
Vi fortsätter på spåret där barnets komfort är av prioritet och ska resonera lite kring höjden på ryggstödet.
Ryggstödets höjd – Är det tillräckligt högt?
Vanligtvis är detta inget problem vid cykelsitsar som monteras baktill på cykeln. När det gäller de sitsar som monteras framtill kan det dock vara så att man kompromissat med ryggstödets höjd eftersom den som framför cykeln behöver fri sikt.
Så, ryggstödets höjd är främst en faktor att ta i beaktning om du bestämt dig för att titta närmare på frammonterade cykelsitsar.
I det generella fallet kan man tänka sig att bakmonterade sitsar inte behöver kompromissa med ryggstödets höjd, medan det kan behövas på frammonterade.
Vi går vidare till nästa punkt som även den främst är en fråga om komfort. Vi pratar om den finurliga hjälmfickan.
Hjälmficka – Har tillverkaren räknat med att barnet bär hjälm?
Här kan du ganska lätt visualisera och se framför dig problemet. Du tänker att du köpt den perfekta cykelsitsen, men plötsligt sitter barnet missnöjt med gamnacke. Det finns nämligen ingen hjälmficka och hjälmens form medför att barnets huvud trycks fram av cykelsitsen. Troligtvis ingen höjdare ur ett bekvämlighetsperspektiv.
Men det finns alltså cykelsitsar som är planerade med detta i åtanke, och då finns det alltså en urgröpning i den del där huvudet och hjälmen kommer vara.
Att tänka på här är även vilken typ av hjälm du köper till barnet. Det finns modeller som sticker ut väldigt mycket vid bakhuvudet. Dessa modeller är tyvärr sällan kompatibla med cykelsitsar, och det gäller även de sitsar som är genomtänkta i syfte att passa hjälmbärare.
Lägg även lite tid på att fundera över hjälmfickans design. Vill du köpa en cykelsits som ska hålla i många år framåt är det av intresse att se hur anpassad den är. Är fickan relativt liten, är det möjligt att den bara passar barn av en viss längd och kan bli negativ ur ett bekvämlighetsperspektiv om barnet är antingen för kort eller lång för fickan.
Nästa punkt handlar mer om säkerhet än komfort. Vi ska titta på för- och nackdelar med sidoskydd.
Sidoskydd – Hur ser det ur med klämrisken?
Att ha inbyggt sidoskydd är en funktion som kan vara av intresse för att förhindra att barnet klämmer fingrarna. Vi kan dock anse att det skapar en något instängd känsla. Så här handlar det också lite om att väga säkerhet mot komfort.
En punkt som är av stort intresse är givetvis hur man ska tänka kring barnets storlek och ålder. Vi ska titta lite närmare på den punkten nedan.
Fram- eller bakmonterad sits – Vad passar bäst i förhållande till storlek?
Vanligtvis är det så att frammonterade sitsar är mindre än sin bakmonterade motsvarighet. När barnet växer kommer det därmed vara svårt att fortsätta använda sig av sin frammonterade sits. Detta innebär att livslängden blir kortare på den frammonterade.
En tumregel är att den frammonterade sitsen fungerar från ungefär 1-3 år, eller för barn som väger upp till 15 kg.
Den bakmonterade sitsen behöver inte ta lika stor hänsyn när det gäller att vara i vägen vilket innebär att konstruktionen går att göra större och passar därmed barn i ett större ålder- och storleksspann.
Här kan vi snarare tänka oss en tumregel där åldersspannet sträcker sig från 1-6 år och barnet kan väga ända upp till 22 kg. Alltså en ganska väsentlig skillnad vad gäller hur länge du kan ha cykelsitsen i bruk.
Om du är typen som planerar långt framåt och siktar på att köpa en cykelsits som går att använda i många år bör du också titta så att axelremmarna eller bältesfunktionen är flexibel och passar många olika storlekar.
Anledningen till att vi skriver från 1 år handlar om att tillverkaren ofta rekommenderar att du konsulterar en barnläkare om du vill använda en cykelsits när barnet är yngre än så. Barnets ben- och muskulära utveckling avgör om det är lämpligt eller inte.
För att summera kan vi se att även här drar den bakmonterade varianten det längre strået. Den erbjuder större möjligheter att användas över lång tid och därmed kunna vara en trogen följeslagare under lång tid framöver.
Nu börjar vi vara klara med det viktigaste kring cykelsitsarnas fasta egenskaper vad gäller säkerhet och komfort.
Vi går vidare och tittar lite på vilka tillbehör som kan vara intressanta att lägga till när man köper sin cykelsits.
Tillbehör – Vad får man inte missa?
Avseende bakmonterade sitsar är det mest detaljmässiga tillbehör som är intressanta. Om du vet med dig att du är året runt-cyklist kanske du cyklar mycket i mörker. Då kan det kännas bra att montera lite extra reflexer på cykelsitsen för att optimera synligheten.
Det finns även lysen som går att montera på om man verkligen vill vara på den säkra sidan.
Vädret är alltid en intressant faktor. Här har många modeller bra regnskydd, vilket kan vara väldigt praktisk när skuren kommer. För vissa modeller ingår regnskyddet och andra inte. Det kan vara värt att kolla upp. Köper du en dyr barnstol bör den ingå.
Nu är du i det närmaste att betrakta som en expert vad gäller saker att tänka på när du ska köpa cykelsits.
Nästa avsnitt vänder sig till dig som använder elcykel och undrar om det är något extra du behöver tänka på då.
Elcykel – Vilka cykelsitsar fungerar?
Ett gissel eller dilemma när man ska köpa cykelsits till sin elcykel kan ibland vara batteriets placering. Det är dock sällan något större problem, men batteriets placering kan ha en viss påverkan på hur stora dina valmöjligheter blir.
Om din elcykel har sitt batteri monterat vid pakethållaren är det också bäst att köpa en cykelsits som monteras på pakethållaren. En ramfäst barnstol är sällan kompatibel med denna placering av batteriet och har ofta för korta stag för att kunna fästa på ändamålsenligt vis.
För dig med rammonterat batteri är valfriheten större. Både sitsar som fästs på ramen och pakethållaren fungerar vanligtvis
Om du vill ha så stora valmöjligheter som möjligt kan det alltså vara smart att satsa på en elcykel med batteri monterat på ramen.
För den som är i valet och kvalet mellan cykelsits och cykelvagn ska vi nu titta på lite för- och nackdelar med respektive lösning.
Cykelsits eller cykelvagn – Vad ska jag välja?
Som vanligt när man hamnar i ett antingen eller-läge finns det både för- och nackdelar med respektive alternativ. Valet mellan cykelsits eller cykelvagn är inget undantag.
Istället för att rekommendera det ena eller andra ska vi introducera några frågor som kan vara bra att ställa sig själv, så man fattar ett bra beslut utifrån sina individuella förutsättningar. Vi börjar med att titta lite på säkerhetsaspekten.
Cykelvagnar – Kort om säkerhetsaspekter
I en cykelvagn sitter barnet mer skyddat från direktfall mot marken och har i tillägg en väldigt låg fallhöjd vilket är positivt.
Negativt är att barnet blir mer utsatt för eventuella direktkollisioner. Detta gäller såväl fram- som bakmonterade vagnar.
Cykelsitsar – Kort om säkerhetsaspekten
Uppenbart är det så att cykelsitsen innebär en högre fallhöjd vid en olycka som inkluderar vältning. Även om cykelhjälm och sits är anpassade för att klara denna typ av olyckor är såklart fallhöjden att betrakta som negativ gentemot cykelvagnen.
Den andra sidan av myntet säger att risken för direktkollision minskar eftersom barnet och sitsen befinner sig högre upp.
Allvarliga olyckor med cykelsitsar och cykelvagnar är lyckligtvis sällsynta, varför säkerhetsfrågan blir en aning spekulativ.
Vi anser dock spontant att ett ganska starkt ytterhölje bör ha bäst skyddsfunktion vid eventuell olycka av allvarligare slag.
En bra fråga att ställa sig är huruvida du framförallt kommer framföra ekipaget på cykelvägar eller bilvägar. Om du rör dig mycket på bilvägar kan det kännas mer tryggt med en robust konstruktion.
Avslutning
Nu hoppas vi verkligen att du fått en grundlig genomgång och kan göra ett väl avvägt och informerat beslut när du ska avgöra hur barnet ska transporteras.
Om det skulle vara några oklarheter eller något du uppfattar saknas är du varmt välkommen att höra av dig till oss så ger vi dig svar eller kompletterar guiden.
LYCKA TILL!
1 thought on “Bästa cykelsitsen 2024 – 6 Säkra och sköna cykelsitsar!”